Faror med vattenplaning

Faror med vattenplaning

Vattenplaning är mycket vanligt förekommande fenomen på vägar vid körning genom stora ansamlingar av vatten och vid blött väglag. Enkelt förklarat innebär vattenplaning att fordonet tappar kontakten med vägen, som sedan resulterar i att föraren förlorar i princip all kontroll av bilen. Resultatet om man har otur kan därför bli mycket allvarliga olyckor eller en avåkning ner i diket.

Vad är vattenplaning och vad händer när en bil får vattenplaning?

Fenomenet vattenplaning innebär att en så kallad vattenfilm eller vattenvåg uppstår mellan däcken på ett fordon och vägbanan. Om vattnet mellan däcken och vägbanan inte kan tränga undan, byggs istället en våg eller film av vatten upp framför däcken tills dess att vattnets tryck blir högre än däckens. Detta leder till att däcken tappar greppet på vägbanan och hindrar således bilen från att reagera på förarens manövrar så som styrning, bromsning eller acceleration. Bilen börjar då kana och sladda på körbanan och farliga situationer kan uppstå.

Vilka faktorer spelar in?

Däcken på bilar har utformats för att ha bra grepp på vägar även när de är utsatta för stora mängder vatten men det finns flertalet faktorer som ökar risken för att ett fordon ska få vattenplaning. Under har vi listat de allra vanligaste:

  • Breda däck – Breda däck har en tendens att glida på ytan eftersom mer vatten måste pressas undan, i jämförelse för smala som ofta tränger ner bättre i dåligt väder som snö, slask och regn.
  • Slitna stötdämpare – stötdämpare som är i dålig skick påverkar inte bara bromsarna utan även fordonets kontakt med vägen och kan göra att vattenplaning uppstår även vid låg hastighet.
  • Slitna däck med dåligt mönsterdjup – bilens däck har utformats för att dränera vatten från vägbana antingen ut åt sidorna eller bakåt. Blankslitna däck ger ingen dränering alls och gör att vattenplaning även här kan ske vid låga hastigheter. Enligt trafikverket är minsta tillåtna mönsterdjup 1.6 mm, men för att ge bra friktion vid våt vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.
  • Hög hastighet – Ju högre hastighet desto svårare är det för bilen att få bra grepp på en vägbana som är våt eller har stora vattenmängder.
  • Mycket vatten i vägbanan – den ända av faktorerna som vi inte har någon kontroll över. Det är viktigt att komma ihåg att asfaltens grepp eller vidhäftningsförmåga minskar med mängden vatten på körbanan.
  • Spårbildning i körbanan – På hårt trafikerade vägar bildas ofta spår i vägbanan som sedan fylls vid kraftiga regnskurar eller liknande.

Vad kan du göra – tips för att undvika vattenplaning

För att minimera incidenter, observera hastighetsgränsen och lyft kort foten från gaspedalen. För att behålla kontrollen över ett fordon som vattenplanar ska du inte bromsa plötsligt eftersom detta leder till en ansamling av vatten under däcken. Dessutom ska du avstå från att börja vrida hit och dit på ratten. Istället bör du minska hastigheten utan att bromsa till dess att däcken får grepp på nytt och fordonet kan styras normalt. Och viktigast av allt som förare vid ratten i din hyrbil eller personbil; få inte panik, var lugn.

Det är sant att det inte alltid är lätt att undvika farorna med vattenplaning. Men du kan minska risken i regnigt eller blött väder genom att:

  • Var mer vaksam
  • Kontrollera lyfttrycket och skicket och mönsterdjupet på dina däck
  • Öka ditt säkerhetsavstånd till fordon framför
  • Kontrollera regelbundet dina stötdämpare
  • Kör långsammare vid blött vägunderlag och undvik att bromsa häftigt

Vi på Auto Europe önskar er en säker resa och alla förslag och tips på hur du kan undvika vattenplaning är varmt välkomna. Om du vill ha fler bra tips på hur du kan köra säkert i väder och vind, klicka här.

Om du vill ha mer information om att hyra bil i Sverige eller på andra destinationer i världen, eller kanske få ett prisförslag, är du välkommen att kontakta våra reservationsavdelning på vårt avgiftsfria telefonnummer 020 888 527.

Inlagd i Trafik och säkerhet | Keywords , , , , .

Lämna oss ett meddelande

*