Så här lindrar du jetlag

Du har varit eller ska resa på en långresa med stor tidsskillnad. Dygnet blir uppochner och du är trött på ett sätt du inte känt förut. Du blir hungrig vid fel tillfällen och du har svårt att tänka klart. Du har jetlag. Det tar tid att anpassa sig till en annan tid. Kroppen har en inre klocka och dygnsrytmen är sedan länge anpassad till den. Men kroppen kan anpassas till andra tidszoner men man brukar säga att den anpassar sig 1-2 h per dag. Det kan alltså ta ett par veckor innan du fungerar bra i den nya tidszonen. Precis då är det dags att åka hem igen!

Tidszoner jetlag

Vad kan man göra för att underlätta och lindra jetlag?

-Se till att få dagsljus. Gå ut under dagen och aktivera dig.

-Ät på de nya tiderna, trots att du inte är hungrig. Då anpassar sig kroppen snabbare.

-Under tiden du flyger kan du ta små tupplurer på max 40 minuter.

-Minimera intaget av alkohol och drick inte kaffe senare än 4-6 timmar innan du skall sova.

-Under första dygnet så undvik att sova på din gamla tid.

OBS: Om man endast ska stanna några dager i en annan tidszon är det bättre att försöka följa sina gamla rutiner istället. Då hinner inte kroppen anpassa sig och man slipper jetlag på tillbakavägen.

 

 

Inlagd i Restips och inspiration | Keywords .

Lämna oss ett meddelande

*