Europeiska maträtter alla matälskare måste prova på

5 nyttiga mellanmål för långa bilresor

5 nyttiga mellanmål för långa bilresor

En färsk undersökning hos oss på Auto Europe visar att europeiska förare ofta stannar för att tillfredsställa sin hunger med hamburgare, smörgåsar och annan snabbmat på drive-in ställen. I genomsnitt besöker vi cirka 2187 drive-ins som förare. Med nästan regelbundna besök som dessa kan man knappast tala om hälsosamma alternativ. Av denna anledning har vi därför ställt samman några läckra snacks och nyttiga mellanmål som alternativ att ta med dig på din nästa bilresa.

5 nyttiga mellanmål för långa bilresor

Föst av allt är roadtrips roliga och att packa för en är ofta fyllt med förväntat och kanske lite stress. När resefebern griper tag i dig är det ända du kan göra för att behålla kontrollen, att sammanställa en att göra- och inköpslista. Om du är trött på samma tråkiga och torra gamla smörgås bör du inkludera några av nedanstående livsmedel på din lista och vi visar hur du får ut det mesta av dem!

5 nyttiga mellanmål för långa bilresor

Färsk frukt och grönt: äpplen, päron, bananer, apelsiner, morötter, avokado, rädisor, paprika, selleristavar.
Nötter: mandlar, valnötter och jordnötter.
Protein: rökt tofu, torkat kött, hårdkokta ägg eller lagrad ost.
Kolhydrater: Mörk choklad, energi bollar, tuggummi.
Att dricka: Lemonad, snabbkaffe och massor av mineralvatten.

#1. Grönsaker är inte bara perfekta som mellanmål på egen hand men också perfekta neutrala livsmedel att doppa i smakfulla såser och dipp. Börja med att göra din egen råkosttallrik. Rengör och skär morötter, paprika och selleri i stavar och tvätta därefter dina rädisor grundligt. Det är perfekt storlek att äta och behöver inte skäras. Rör ihop en härlig guacamole därtill och ditt första nyttiga mellanmål är färdigt! För att hålla snacksen fräscha under bilresan kan du köpa ett par små eller stora behållare för att stapla grönsakerna i. Tvätta och skär även upp äpplen, päron och banan och ha i mindre behållare. Mer behövs inte för att förbereda härliga och nyttiga mellanmål!

#2. Spara en behållare och fyll denna med olika nötter som är fylla av nyttigheter och bra fetter som håller dig mätt och blodsockret på en jämn nivå.

#3. Skär rökt tofu i kuber och stek dem med dina favorit kryddor. Fördela sedan upp dem med torkat kött, ostkuber och hårdkokta ägg i små förpackningar.

#4. Tid för godis! Vem har sagt att du inte kan ha nyttigheter som också tillfredsställer sötsuget? Här undviker vi tillsatt socker och fokuserar på hälsosamma sötsaker. Bryt choklad i bitar, ju mörkare, desto bättre. Du kan välja choklad med 80% kakaohalt för att vara säker på att sockernivån är låg. Om du har lite extra tid kan du blanda samman ett par super enkla energi bollar genom att blanda jordnötssmör, kokosfett, torkad frukt och kryddor som kanel, ingefärspulver, eller vad du känner för! Det är helt upp till din smak och variationerna är oändliga.

#5. Släck törsten och kom ihåg att dricka tillräckligt! Gör hemmagjord lemonad med nypressade citroner, honung och gurkmeja för lite extra färg. Förbered tillräckligt med kaffe för att hålla dig vaken och packa tillräckligt med vatten. Bensinstationer och små butiker nära vägen brukar vara i dyraste laget så kom ihåg att packa tillräckligt för din resa.

5 nyttiga mellanmål för långa bilresor

Om ditt tidsschema tillåter bör du ta dig längre paus på ett härligt ställe längs vägen och njuta av en riktigt god picknick. Allt smakar ju så mycket bättre när du har fina landskap och vackra vyer runt om dig.

Inlagd i Restips och inspiration | Keywords , , , , .

Lämna oss ett meddelande

*