Auto Europe Super Cover

Skydda din hyrbil med Super Cover

Lämna bekymren hemma när du ska resa runt i en hyrbil och boka “Återbetalning av självrisken med Super Cover” i förväg med Auto Europe.

Super Cover skyddar så gott som hela din hyrbil

Super Cover är en produkt som täcker så gott som hela bilen i händelse av skada, till skillnad från de flesta försäkringar som erbjuds på plats som oftast endast täcker skador på karossen (med få undantag för vissa leverantörer). Det innebär att skador på fönster, däck, backspeglar, tak, underrede med mera är undantagna från det som de lokala försäkringarna täcker. Uppstår en skada på dessa ställen kan du som kund få betala för hela kalaset själv, trots att du köpte en försäkring på plats. Oftast kan man dock även välja till skydd på fönster och däck med mera på plats mot ytterligare en extra avgift, men varför göra det när du kan förboka ett skydd hemifrån där allt detta redan ingår och där du ser hela priset på en gång?

Super Cover återbetalar självrisken som debiteras av uthyraren

Super Cover innebär att du kommer att ha täckning för skador på bilen genom Auto Europe. Om skador uppstår på bilen som täcks utav Auto Europe kommer du först att bli debiterad för självrisken för dessa skador av den lokala uthyraren, varpå du sedan kan kräva pengarna tillbaka utav Auto Europe.

Av denna anledning vill uthyraren reservera självriskbeloppet på ditt kreditkort för att försäkra sig om att de kan debitera maxbeloppet av dig om det skulle behövas. När bilen lämnas tillbaka utan skador (vilket är det normala) släpps det reserverade beloppet tillbaka automatiskt.

Exempel på hur det ser ut när man väljer bil med Super Cover i vår bokningsmaskin

Håll utkik efter priser med Super Cover i vår bokningsmaskin

Då detta är en tjänst som du köper från Auto Europe, är det inte samma som att köpa en försäkring av uthyraren, då uthyraren tolkar detta som ett skydd från en tredje part.

Detta innebär att uthyraren inte är medveten om du har ett extra skydd med oss (eller med någon annan tredjepart som hemförsäkring eller via en bank, till exempel) och kommer i de flesta fall säga att du inte har något skydd och att de kommer att debitera dig för minsta skada på bilen och erbjuda sin egna försäkringar. Om du har vår Super Cover tackar du vänligen men bestämt nej tack till detta, och säger att du redan är skyddad av Auto Europe. Att du blir debiterad för en eventuell skada är precis i sin ordning eftersom du köper en tjänst av Auto Europe där du får beloppet som debiterats av uthyraren återbetalat av oss om en skada eller stöld skulle uppstå.

Varför du ska välja Super Cover

 

  • Fördelarna är enkla. Vår produkt kommer alltid vara billigare än den som erbjuds på plats vilket är utmärkt, eftersom det absolut vanligaste är att en skada aldrig uppstår. Man ska inte spendera mer pengar än nödvändigt!

 

 

  • Super Cover täcker så gott som hela bilen med få undantag. Där Super Cover finns tillgängligt är alltid bilens kaross, tak, underrede, glas, hjul, backspeglar, fönsterrutor med mera skyddat av Auto Europe. Dessutom återbetalar vi även uthyrarens administrativa avgift som de tar ut för att hantera ett skadeärende!

 

 

  • Du kan kontakta oss på ditt eget språk före, under och efter din hyra om du skulle behöva eller önska och du kan alltid komma i kontakt med oss alla dagar i veckan dygnet runt och du behöver inte vara orolig för att dina frågor inte komma att bli besvarade eller ignoreras. Auto Europe har en flerspråkig kundtjänstavdelning som enbart arbetar med att medla mellan våra kunder och uthyrare och som kan få fram skaderapporter, slutfakturor med mera i efterhand.

 

Kontakta Auto Europe direkt om du får en skada

Det är mycket att hålla reda på om man är med om en olycka eller om bilen blir stulen. Stressen kan lätta tränga sig på och man glömmer viktiga moment. Det viktigaste du behöver komma ihåg är att kontakta Auto Europe inom 24 timmar från det att en skada eller stöld har inträffat. Vi ger dig alla instruktioner du behöver för att garantera att processen går rätt till.

Generellt behöver du kontakta uthyraren inom 24 timmar från det att olyckan inträffat, kontakta polisen och begära en polisrapport, fylla i en skaderapport när du lämnar tillbaka bilen samt behålla kvitton och annan dokumentation som du bifogar med din ansökan om återbetalning av självrisken som du skickar till oss på Auto Europe inom 90 dagar från olyckstillfället. Givetvis är inte ansökan giltig om det visar sig att skadan uppkommit på grund av vårdslöst beteende eller om föraren varit påverkad av narkotika, droger eller liknande. Självklarheter kan tyckas men ska ändå nämnas, vän av ordningen.

Så, vad behöver jag då ha med mig när jag ska hyra bil?

Du behöver:

  1. 1. Identifikation

Uthyrningsföretaget måste kunna bekräfta din identitet och säkerställa att du är gammal nog att hyra bil. Samma gäller för extra förare.

  • 2. Körkort

Ett giltigt körkort utfärdat i ditt hemland. Oavsett ålder måste du ha haft ditt körkort i minst ett eller två år.

  • 3. Kreditkort

Utan ett giltigt kreditkort med tillräcklig kreditgräns kan du nekas att hämta ut din bil. Kortet måste också vara utfärdat i ditt eget namn. Kreditkortet behövs då uthyrningsföretaget kommer att blockera en pantsumma på ditt kreditkort för att försäkra sig om att du kan täcka oförutsedda utgifter om de skulle uppstå. Vanliga belopp som blockeras är självriskbeloppet för skada eller stöld, plus värdet för en bränsletank samt lokal moms.

  • 4. Utskriven voucher

Om du förbokar din hyrbil online behöver du skriva ut och ta med dig den hyresvoucher du får från Auto Europe när du gör bokningen och visa upp den vid uthämtningstillfället.

Klicka här för att komma till vår bokningsmaskin där du kan se tillgängliga bilar, jämföra priser, uthyrningsbolag och villkor. Om du funderar på något kan du alltid ringa till oss gratis på 020 888 527 alla dagar i veckan eller dra iväg ett epostmeddelande till vår reservationsavdelning. Oftast får du svar redan samma dag.

– Ditt Auto Europe team


Sugen på att förkovra dig ytterligare i försäkringar och hyrbilar? Läs hela vår guide här

Ska du åka skidor i Alpern i år eller nästa sport- eller påsklov? Läs mer om vilka destinationer som inte erbjuder vinterdäck.

Sällskapsdjur i hyrbilen? Jodå – det går! Läs våra tips här.

Inlagd i Produkter och service | Keywords , .

6 Svar på Skydda din hyrbil med Super Cover

  1. Tuula Motzi säger:

    hej!
    Jag har frågat efter super cover när jag skulle hyra en bil i Rumänien, men det går inte att få här i Sverige. Varför inte? Jag vill veta vad det skulle bli för extra kostnad utöver hyran och är det frågan om helförsäkring i så fall.

    • Maria säger:

      Hej Tuula, Jag beklagar mycket sent svar. Alla våra hyror inkluderar basförsäkring för vagnskada och stöld. Så du behöver inte oroa dig att du inte skulle ha någon försäkring. Däremot så erbjuder Auto Europe en återbetalning av självrisken och ibland även sk. super cover som även inkluderar återbetalning vid skada på glas och däck. Det är tyvärr inte alla gånger som vi erbjuder super cover dock. Sök gärna på vår hemsida för mer information.

  2. Björn säger:

    Vad betyder E bashyra inklusive försäkring, CDW,THP, ZQ?
    Framför allt det sista har jag aldrig hört förut.

    • Josefine säger:

      Hej Björn,

      I våra hyrbilspriser, de så kallade baspaketet är alltid följande skydd inkluderat: Ansvarsskydd, vagnskadeskydd samt stöldskydd. Till vilken mån kunden är täckt är alltid upp til leverantören, Auto Europe tillhandahåller inte försäkring, vi förmedlar bara vidare uthyrarens regler och villkor. Gemensamt är dock att du som kund alltid är skyddad för dessa tre kategorier när du hyr en bil till baspris. I vagnskadeskyddet ingår inte täckning för skador på fönster, däck, backspeglar, tak, underrede med mera. Uppstår en skada på dessa ställen kan du som kund få betala för skadan själv. För att skydda dig mot ovannämnda skador kan du välja att antingen teckna extra skydd genom Auto Europe med vårt så kallade Super Cover – återbetalning av självrisken, eller genom exra försäkring på plats genom leverantören. Båda är frivilliga alternativ, vilka man kan tacka nej till.

      CDW= Collission Damage Waiver (Vagnskadeskydd)
      TP= Theft Protection (stöldskydd)
      ZQ= Super Cover (Återbetalning av självrisk med Super Cover)

      Super Cover är en produkt från Auto Europe som täcker så gott som hela bilen i händelse av skada, till skillnad från de flesta försäkringar som erbjuds på plats som oftast endast täcker skador på karossen (med få undantag för vissa leverantörer). Det innebär att skador på fönster, däck, backspeglar, tak, underrede med mera är undantagna från det som de lokala försäkringarna täcker. Uppstår en skada på dessa ställen kan du som kund få betala för hela kalaset själv, trots att du köpte en försäkring på plats. Oftast kan man dock även välja till skydd på fönster och däck med mera på plats mot ytterligare en extra avgift. Super Cover innebär att du kommer att ha täckning för skador på bilen genom Auto Europe. Om skador uppstår på bilen som täcks utav Auto Europe kommer du först att bli debiterad för självrisken för dessa skador av den lokala uthyraren, varpå du sedan kan kräva pengarna tillbaka utav Auto Europe.

      Här kan du läsa mer om alla försäkringsbegrepp:
      http://hyrbil-blogg.se/hyrbilsforsakringar/hyrbilar-och-forsakringar-forsta-hyrbilbranschens-facksprak/

      Mvh, Josefine på Auto Europe

  3. Per Larsson säger:

    Hej!
    Jag har sedan fem veckor tillbaks fått ett beslut på återbetalning av självrisken, men ingenting händer.
    Inget svar på mailförfrågan, inga pengar… Varför?
    (Arie Koops har fram tils detta skött ärendet utmärkt)
    Med vänlig hälsning
    Per Larsson

    • Victoria säger:

      Hej Per!

      Vi jobbar så fort vi kan, men ibland kan det tyvärr ta tid. Om du behöver kontakta kundtjänst är du välkommen att ringa 020 888 527 eller 020 888 528 (från mobil) mellan 09.00 och 13.00 på vardagar.

      Med vänlig hälsning,
      Victoria

Lämna oss ett meddelande

*