Våren är här!

Äntligen! Våren börjar så sakteliga visa sig även på de nordligare breddgraderna i Europa. Tecken på det är att fåglarna kvittrar igen, blommor börjar titta fram från jorden och solen håller sig vaken några minuter längre för varje dag, underbart! Ett annat tydligt vårtecken är alla motorcyklar som plötsligt kommer ut på vägarna igen efter att ha varit några månader i dvala. Men mitt personliga favorittecken är alla nercabbade bilar som rullar på gatorna och sprider vårglädje till oss bilintresserade människor. Om du är intresserad av att sprida vårglädje genom att glida längs avenyerna i din favoritstad med en cabriolet har du alla möjligheter till att göra det nu. 

En svensk cabriolet som snabbt blev en klassiker och som idag nästan har legendarstämpel är Saab 900 Turbo. Under 50, 60 och 70 talet tillverkades nästan inga vanliga bilar med cabriolet. Det var mest de extrema biltillverkarna som nischade sig på cabbar under de tre årtiondena. Saaben blev en vändpunkt när den kom under 80-talet. Den blev en stor succé och plötsligt började även biltillverkare som tillhandahåller bilar i normal prisklass även tillverka cabrioleter. Idag är en Saab 900 Turbo Cabriolet generellt mer värd än en Saab som tillverkats efter 2010. Detta tack vare bilens hype under 80 och 90-talet samt den vändpunkt som bilen faktiskt innebar för tillverkningen globalt.

Idag kan man få cabrioleter från nästan alla biltillverkare. Några vassare än andra givetvis. Vissa har nischat sig ordentligt, inte minst Mercedes som har flera serier omgjorda som cabrioleter nu för tiden. Bland annat landsvägskryssaren SL har i de senaste tre generationerna gjorts som cabriolet med hardtop (plåttak). Tidigare kunde man bara få bilen med tygtak. Idag är även SLK, E-klass, G-klass och värstingmodellen SLS möjliga att få som cabriolet/roadster från Mercedes-Benz.

Det blir allt populärare att köra och äga en cabriolet. Mycket tack vare att säkerheten har förbättrats enormt de senaste åren. Tidigare var inte karossen förstärkt jämfört med en coupé eller sedan och det var därför också farligare om bilen skulle välta. Men idag är alla cabrioleter i stort sett lika säkra som en coupé eller sedan vilket har gjort efterfrågan och attraktiviteten mycket högre.

Många har nog någon gång drömt om att en solig dag få glida runt i en cabriolet, känna vinden i håret och solstrålarna som träffar ansiktet. Att få lyssna till ljudet från motorn och lukta till dofterna i vårluften tar upplevelsen till en helt annan atmosfär. Se till att säkra din möjlighet att få uppleva en vårdag i en carbriolet redan idag genom att kika in på vår hemsida.

Inlagd i Kuriosa | Keywords .

Lämna oss ett meddelande

*