Auto Europes guide till självriskskydd - så skyddar du dig och din hyrbi

Auto Europes guide till självriskskydd – så skyddar du dig och din hyrbil

Vi vet alla hur svårt det kan vara att tyda krångliga försäkringstexter och finstilta villkor och regler vare sig du ska köpa en all-inclusive resa, hyra bil eller boka hotell. Vi vet att hyrbilsförsäkringar kan vara svåra att förstå och därför har vi ställt samman en guide om våra självriskskydd.

Vårt mål är att göra din hyrbilsupplevelse så bekymmersfri som möjligt och vi anstränger oss för att du ska kunna boka hyrbil så lätt som möjligt med hjälp av vår bokningsmotor. Det ska vara lätt att förstå vad du som kund bokat så att du slipper oroa dig för om du exempelvis bokat tillräckligt med skydd eller inte för ditt fordon.

Vad är en självrisk?

I korta drag är en självrisk den utgift som försäkringstagaren (i detta fall, den som hyrt bilen och står som huvudförare på bokningen) själv är ansvarig för vid beräkning av ersättning vid en eventuell olycka eller stöld av fordonet. I praktiken betyder det att du som kund bara är ansvarig att betala upp till det maximala självriskbeloppet om du skulle råka ut för en skada på bilen. Hur stor denna summa är beror på vilken leverantör du valt att använda dig av och vilken bilkategori du hyr.

I våra baspaket, som är vårt förmånligaste alternativ när du hyr bil, ingår alltid följande obligatoriska basförsäkringar i hyrbilspriset:

Ansvarsskydd
Vagnskadeskydd (med självrisk)
Stöldskydd (med självrisk)

Baspaket - Auto Europes guide till självriskskydd

Pris för hyrbil med baspaket

Till vilken mån kunden är täckt är alltid upp till leverantören, Auto Europe tillhandahåller inte försäkring, vi förmedlar bara vidare uthyrarens regler och villkor. Gemensamt är dock att du som kund alltid är skyddad för dessa tre kategorier när du hyr en bil till baspris. I vagnskadeskyddet ingår inte täckning för skador på fönster, däck, backspeglar, tak, underrede med mera

Hur kan jag som kund skydda mig och min hyrbil?

När du bokar bil genom vår hemsida finns det 5 olika produkter som hjälper dig att skydda dig och din hyrbils självriskskydd:

Återbetalning av självrisken Auto Europe
Återbetalning av självrisken + Super Cover
Utan självrisk
Utan självrisk + däck och glas
Utan självrisk + däck, glas, underrede och tak

Auto Europes guide till självriskskydd - så skyddar du dig och din hyrbi

Självriskskydd-produkter enkelt förklarade

 

 Återbetalning av självrisken

Återbetalning av självriskenProdukt som erbjud av oss på Auto Europe. I händelse av olycka eller stöld av det hyrda fordonet kan hyrbilsleverantören debitera kunden det maximala självriskbeloppet. Efter avslutad uthyrning kommer Auto Europe att återbetala beloppet så fort alla nödvändiga dokument har mottagits. Skyddar för skador på kaross, däck och glas.

Auto Europes guide till självriskskydd

Alternativ med Auto Europes produkt “återbetalning av självrisken” i vår bokningsmotor.

 

Utan självrisk

Självrisksskydd - produkt från uthyrarenÄr en produkt från det lokala uthyrningsföretaget men kan förbokas med oss i förväg på hemsidan. Utan självrisk betyder att i händelse av olycka eller stöld, kommer uthyrningsföretaget inte att debitera kunden för skador som uppstått på ställen som är täckta av produkten. Däremot om skadan uppstår på ett ställe som inte är täckt av produkten “Utan självrisk” måste du betala för skadan. Skyddar för skador på kaross.

Utan självrisk - Auto Europes guide till självriskskydd

Priser med uthyrarens produkt “Utan självrisk”

 

Utan självrisk med däck + glas

Självrisksskydd - produkt från uthyrarenSom ovan är även detta en produkt som erbjuds från det lokala uthyrningsföretaget och där du slipper bli debiterad för skador Här är du dock även skyddad för skador på både kaross, däck och glas.

Utan självrisk extended glad och däck - Auto Europes guide till självriskskydd

Pris inklusive uthyrarens produkt ” Utan självrisk + däck och glas”

 

 

 

Utan självrisk + däck, glas, tak och underrede

Självrisksskydd - produkt från uthyrarenIgen som ovanstående två produkter, ett självriskskydd från den lokala leverantören på plats men här är du täckt för skador på kaross, däck, glas, tak och underrede.

Utan självrisk extended - Auto Europes guide till självriskskydd

Produkten “Utan självrisk + däck, glas, underrede och tak i vår bokningsmotor.

 

 

 

Återbetalning av självrisken + Super Cover

Super CoverVår Super Cover produkt funktionerar precis på samma sätt som “Återbetalning av självrisken” som nämnts ovan, men du som kund är även täckt för skador på kaross och extra delar som däck, glas, tak och underrede. Vårt bästa skydd och du som kund behöver inte oroa dig över någonting.

Super Cover - Auto Europes guide till självriskskydd

Auto Europes självriskskydd Super Cover.

Vanliga frågor om självriskskydd och försäkring

 

Jag vill lägga till en av alternativen ovan men kan inte hitta alla valen på hemsidan?

Alla produkter är inte tillgängliga för alla fordon eller upphämtningsplatser. När det är tillgängliga som alternativ kan du alltid lägga till dem i din bokning innan du slutför din betalning och bokning.

Liste med Auto Europes självriskskydd- alternativ

Här ser du hur de olika självriskskydd-alternativen ser ut när det finns tillgängliga på vår hemsida.

Måste jag lämna deposition om jag köpt en av Auto Europes självriskskydd-produkter?

Svaret här är: Ja.

Produkten “Återbetalning av självrisken” och vår Super Cover tar inte bort den självrisk som krävs av det lokala biluthyrningsföretaget, och du kommer fortfarande att behöva lämna en deposition. Precis som med alla andra hyror måste depositionen blockeras på ett internationellt kreditkort. Det är därför viktigt att huvudchauffören, (personen i vars namn bokningen görs) har ett kreditkort med en tillräcklig kreditgräns för depositionsbeloppet, utfärdat i sitt eget namn, och att detta kort presenteras för biluthyrningsföretaget när bilen ska upphämtas. De flesta biluthyrningsföretag kräver också en deposition när du har bokat en bil med produkten “Utan självrisk” inkluderat i priset.

En lokal representant på uthyrningsföretaget säger till mig att jag måste köpa till extra försäkring på plats och att den produkt som jag valt att lägga till genom Auto Europe inte gäller?

Det är viktigt att förstå att personalen hos det lokala biluthyrningsföretaget också är anställda för att bedriva försäljning och kommer därmed naturligtvis att försöka sälja sina egna produkter till kunden. Bortsett från några få undantag, är alla försäkringar som erbjuds på plats frivilliga och du som kund kan således välja att tacka nej. Om den lokalt erbjudna extra försäkringen syftar till att på något sätt eliminera självrisken är den troligtvis inte nödvändig att köpa, om du redan har valt en av Auto Europes produkter för att skydda självrisken.

Varför ska jag välja att boka självriskskydd genom er, istället för de lokalt erbjudna försäkringarna?

Vi kan ger dig som kund två bra anledningar:

– För det första kan du förboka och betala för våra produkter redan när du genomför din bokning av hyrbil. På så vis är du helt redo så fort du anlänt och kan lägga tiden på mer spännande saker som att njuta av semestern.

– För det andra är våra produkter i jämförelse med de lokala försäkringsalternativen ofta billigare.

Har du fler frågor om självriskskydd, försäkring eller deposition kan du läsa mer om hyrbilar och försäkring i vårt populära inlägg om just hyrbilsbranschens fackspråk eller ställa en fråga i kommentarsfältet.

Inlagd i Hyrbilsförsäkringar | Keywords , , , , .

Lämna oss ett meddelande

*