Två personer som lämnar över en bilnyckel

Du behöver ett kreditkort när du ska hyra bil

Om du bokar hyrbil med Auto Europe första gången är det viktigt att vara medveten om att du behöver ett giltigt kreditkort utfärdat i ditt eget namn med självriskbeloppet tillgängligt på kontot när du ska hämta ut din hyrbil. Ett kreditkort är nödvändigt eftersom biluthyraren som du hämtar ut din bil från alltid vill reservera ett belopp som säkerhetspant för sin bil medan du hyr den. Detta kan endast göras med ett kreditkort och ska inte förväxlas med ett betalkort.

För att du ska få en bekymmersfri semester listar vi nedan de sex vanligaste frågorna gällande kreditkort och säkerhetspant:


1. Behöver jag ett kreditkort när jag ska hyra bil?

Ja. Vad som är viktigt att veta är att det finns två typer av kort som man kan betala för saker med. Det ena är debetkort och det andra är kreditkort. Den största skillnaden är att med ett debetkort kan man endast debitera pengar, men inte reservera ett belopp som säkerhetspant till exempel.

Ett reserverat belopp innebär att du har pengarna kvar på ditt bankkonto, men du kan inte använda dom för stunden, då uthyrningsföretaget reserverat rätten att använda dessa pengar om det skulle behövas.

Visa och Mastercard utfärdar till exempel båda varianter. Vänligen kontrollera med din bank redan nu om du har ett debetkort eller ett kreditkort om du är osäker.

Ett påhittat kreditkort

Du kan inte hämta ut din hyrbil med något annat kreditkort än ditt eget

Kreditkortet måste vara giltigt och utfärdat i samma namn som personen angiven som huvudchaufför på vouchern. Bara huvudchauffören kan hämta ut bilen och måste även styrka sin identitet med ID eller pass vid upphämtningstillfället samt uppvisa ett giltigt körkort. Du kan inte hämta ut en bil åt någon annan, även om du har dennes kreditkort, körkort och ID med mera.

2. Vad är en säkerhetspant?

En säkerhetspant är enkelt uttryckt en summa pengar som reserveras på ditt konto av uthyraren genom ditt kreditkort så att uthyraren är säker på att du kan betala din självrisk om någonting händer med bilen under din hyra.

Med ett kreditkort kan uthyraren reservera en säkerhetspant på ditt konto utan att debitera dig, så att de vet att du har täckning för din självrisk om någonting händer med bilen under din hyra. När bilen lämnas tillbaka i befintligt skick – vilket är det absolut vanligast- släpps reservationen av säkerhetspanten på ditt konto automatiskt och du kan återigen använda dina pengar.

Uthyrarna vill eller kan i regel inte debitera dig för en säkerhetspant och sedan återbetala detta belopp när du lämnar tillbaka bilen på grund av höga, administrativa kostnader samt valutakursskillnader. Av denna anledning accepterar de endast kreditkort.

3. Behöver jag lämna säkerhetspant om jag bokar Återbetalning av självrisken med Super Cover?

Ja. Återbetalning av självrisken är precis som det låter, en återbetalning av självrisken (om du blir debiterad för skada eller stöld på din hyrbil av uthyraren). Med denna service från Auto Europe kommer uthyraren fortfarande att debitera dig för en skada om någonting händer med bilen – och därför måste de fortfarande försäkra sig om att du kan betala din självrisk om någonting händer, genom att reservera ett belopp på ditt konto som säkerhetspant.

Om du har självriskskydd med Auto Europe och skador uppstår på din hyrbil kommer du först att bli debiterad för självrisken för dessa skador av uthyraren, varpå du sedan kan kräva pengarna tillbaka utav oss. Av denna anledning vill uthyraren reservera ett självriskbelopp på ditt kreditkort för att försäkra sig om att de kan debitera maxbeloppet för en skada av dig, om det skulle behövas. När bilen lämnas tillbaka utan skador (vilket är det normala) släpps det reserverade beloppet tillbaka automatiskt. Om en skada skulle uppstå kommer uthyraren att debitera dig för skadorna, och du skickar sedan in kvitton, skaderapport, polisrapporter etc till Auto Europe inom 90 dagar från den inträffade händelsen och begär att få pengarna tillbaka här.

4. Hur stor är säkerhetspanten?

Beloppet för säkerhetspanten motsvarar vanligtvis din självrisk plus värdet för en tank bränsle, lokal moms och värdet för eventuell extrautrustning som kan köpas till på plats, till exempel GPS, bilbarnstolar, skidräcken med mera. Beloppet för självriskens storlek hittar du i vår bokningsmaskin under “Prisdetaljer”, i hyresvillkoren och i vouchern under “din hyra inkluderar”

5. När blir det reserverade beloppet tillgängligt igen?

När hyrbilen lämnas tillbaka i befintligt skick frigörs det reserverade beloppet automatiskt. När beloppet kan användas igen beror på vilken bank du använder dig av och hur snabba de är på att administrera reserverade belopp. Vanligtvis dröjer det mellan 5 till 10 arbetsdagar innan beloppet är tillgängligt på grund av bankernas hanteringstid.

6. Jag behöver mer information

Vi på Auto Europe gör alltid vårt yttersta för att du ska ha en trygg, billig och problemfri bilhyra och därför finns det gott om information att få tillgång till om du vill läsa mer. På vår hemsida kan du läsa mer om våra vanligaste frågor, om självrisk och om säkerhetspant. Du kan även passa på att läsa tidigare inlägg om detta eller om vår självriskskyddprodukt, Super Cover. Du kan också kontakta oss via e-post eller ringa oss på gratisnummer 020 888 527 för att komma i kontakt med mig eller en av mina kollegor.

– Andreas på Auto Europe

Inlagd i Bokningstips, Hyrbilsförsäkringar | Keywords , .

Lämna oss ett meddelande

*