En trygg bilhyra

Förstå skydd och försäkring vid bilhyra

Ett bra skydd är det bästa sättet att ha en fridfull bilhyra. Men det kan ibland vara svårt att förstå terminologin och läsa villkoren. Vi har därför samlat all nödvändig information för att hjälpa dig förstå vad som är täckt när du hyr en bil. Här är en snabb och lättläst guide!

  • Ansvarsskydd: inkluderat i alla hyror hos Auto Europe. Skyddar skador på en annan person eller objekt utanför fordonet från en olycka du orsakat.
  • Vagnskadeskydd (Collision damage waiver, CDW): Ett skadeskydd som begränsar ditt ansvar till självrisk. Uppmärksamma att vissa delar av bilen inte täcks av denna försäkring.
  • Stöldskydd (Theft Protection, TP): Stöldförsäkring ingår i alla våra hyror. Oftast finns ett självriskbelopp.
  • Brandförsäkring: ingår i alla hyror med Auto Europe.

Auto Europe har fler sätt för dig att spara tid och pengar. Vår tjänst är designad för att göra skydd av självrisk enkelt, och är det bästa och billigaste sättet för dig som vill ha självrisken täckt.

  • Utan självrisk (No Excess): Täcker självrisken vid skador och stöld men även skador på vissa delar av bilen. De flesta biluthyrningsföretag inkluderar inte skador på fönster / vindrutor, inredning, hjul, däck, underdel och tak på bilen.
  • Utan självrisk med utökat skydd (No Excess with extended cover): Denna utökade täckning är tillgänglig från uthyraren och typen av täckning varierar. Det kan exempelvis inkludera skydd av självrisken för fönster / vindrutor, hjul, däck, underdel och tak.
  • Återbetalning av självrisk: Denna tjänst täcker inte bara självrisken som du måste betala om bilen blir skadad eller stulen, men även skador på karosseriet. De flesta biluthyrningsföretagen täcker inte skador på fönster/vindrutor, inredning, hjul, däck, underdel eller tak på fordonet. Läs därför igenom hyresavtalet!
  • Återbetalning av självrisk med Super Cover: Denna tjänst omfattar även skador på glas, däck, hjul, tak och underdel. Precis som vid återbetalning av självrisk kommer en säkerhetspant tas (från huvudförarens kreditkort). Om en skada uppstår betalar du självrisken till uthyraren och sedan skicka en ansökan till Auto Europe om att få pengar tillbaka. Du måste presentera all nödvändig dokumentation för att Auto Europe ska kunna hantera ärendet. Vilken dokumentation som krävs är listat i hyresvillkoren på vår hemsida eller på din voucher.

Viktigt: Kom ihåg att huvudföraren måste ha ett kreditkort i sitt eget namn, då säkerhetspanten kommer att blockeras på kortet när bilen hämtas upp.

Alla villkor finns att läsa på vår hemsida vid bokning innan bokningen bekräftas. När bokningen väl är bekräftad kommer du att få en voucher med alla hyresvillkor. Vi hjälper såklart även till via telefon om du har några frågor, ring vårt gratisnummer 020 888 527.

Ha en trygg resa!

Dieser Blogeintrag wurde gepostet unter Bokningstips, Hyrbilsförsäkringar. Bookmark setzen.

Lämna oss ett meddelande

*